Anso Lift- en roltrapreiniging groeit
en zoekt technische schoonmakers
Arwin Groenenberg is de commercieel directeur van Anso Lift- en roltrapreiniging. De komende jaren wil hij met het bedrijf doorgroeien naar een marktleiderspositie in de Benelux en dat betekent ook dat ze altijd op zoek zijn naar nieuw talent. In dit interview vertelt Arwin over zijn rol bij Anso Lift- en roltrapreiniging én waarom er hier voor technisch talent genoeg uitdaging is.
Liftenfirma’s ontzorgen
Voordat Arwin vorig jaar bij Anso startte was hij werkzaam als commercieel directeur bij Qlares, een producent van reinigingsmiddelen voor de zakelijke markt. “Bij Qlares deed ik hetzelfde als nu bij Anso en hield ik me vooral bezig met het bedrijfsonderdeel voor de reiniging van roltrappen en liften”, vertelt hij. “Op dit moment bedienen we vanuit Anso meerdere lift- en roltrapbedrijven. Voor deze bedrijven verzorgen we niet alleen de technische schoonmaak, maar bieden we ook regelmatig de helpende hand. Op het gebied van montage bijvoorbeeld. Mijn doel is om marktleider te worden in de Benelux en dit betekent onder andere dat we uit willen breiden richting België. Een mooie uitdaging, want de regelgeving is daar heel anders en door deze expansie kunnen we twee keer zoveel bedrijven bedienen. Om te kunnen blijven groeien, zijn we altijd op zoek naar technisch talent om ons team te versterken. In Nederland bestaat er geen opleiding meer voor lift- en roltrapreiniging, dus het vinden van personeel is een enorme uitdaging.”
Technisch onderlegde service medewerkers
Als service medewerker bij Anso Lift- en roltrapreiniging is het belangrijk dat je technisch onderlegd bent. “Als service medewerker voor de reiniging van liften maak je eigenlijk alles schoon wat iemand die in de lift staat niet ziet”, licht Arwin toe. “Denk aan het schoonmaken van technische componenten, het waarborgen van de brandveiligheid en deels ook het voorkomen van storingen. Het werken met technische installaties kan best gevaarlijk zijn. Wij zorgen ervoor dat onze medewerkers hiervoor opgeleid zijn en beschikken over de benodigde certificeringen, VCA bijvoorbeeld. Omdat er in Nederland geen opleiding meer is voor lift- en roltrapreiniging, zoeken we steeds meer de samenwerking met de diverse liftenfirma’s. Dit doen we door kennis uit te wisselen, maar ook mensen. Zo willen we de klant nog meer ontzorgen en echt een verlengstuk worden van de organisatie.”
Van gevangenis tot warenhuis: iedere dag is anders
Wat maakt het werk van een service medewerker zo interessant? Arwin: “Je komt op plaatsen waar anderen niet komen. Het ene moment ben je aan het werk in een gevangenis en het andere moment sta je in hoofdkantoor van de Rabobank of ’s nachts in de Bijenkorf om de roltrappen te reinigen. Als je bij ons als service medewerker aan de slag gaat, kies je echt voor een stukje techniek en diversiteit. We zijn een jonge, gedreven organisatie waar geen dag hetzelfde is. Als starter ga je eerst een half jaar met een collega mee die jou opleidt. Daarnaast volg je diverse cursussen bij de fabrikanten. Als je eenmaal zelfstandig werkt, heb je de mogelijkheid om door te groeien naar een all-round service medewerker. Dan word je bijvoorbeeld ook ingezet als liftmonteur.”
Ben jij technisch onderlegd en lijkt het jou een mooie uitdaging om bij een jonge, ambitieuze organisatie aan de slag te gaan als service medewerker? Bekijk dan hier de vacature of neem voor meer informatie direct contact op met Jaimy Schenk via jaimy@anso.nl.